В тази част ще се се опитаме да ви запознаем с храната, с която се запасяваме за планина. Зимно време организмът ви се нуждаe от повече енергия, която да компенсира по-големите физически натоварвания.
Течности

Колкото и големи фенове да сме на водата, трябва да признаем, че тя не съдържа всички нужни съставки, за да сe възстановат солите и минералите, които губим по време на прехода. Съществува богат избор от разтворими витамини, които може да прибавите към багажа си. Те ще спомогнат за бързото възстановяване на загубите ви.
Може да си приготвите еднолитров термус чай. Горещият чай в термуса лесно би могъл да се превърне в около 2,5л течност. Начинът е следния – сипвате в 1/3 от чашката чай, останалата част я пълните със сняг, който не след дълго ще се е стопил. По този начин ще се поддържате хидратиран по-дълго време.
Топенето на сняг може да утоли жаждата ви, но този метод не е способен да замести водата напълно, защото течността, която се получава от снега е дестилирана и не съдържа някои минерали естествено разтворени в обикновенната вода, необходими за човек.
Храна
Зимните преходи се характеризират с по-голяма загуба на енергия, което се дължи на по-студеното време, а и заради преспите, с които сме принудени да се борим.
Хранителните ви запаси е желателно да са съставени предимно от енергийни продукти. Те трябва да са леки, но и да се усвояват бързо и лесно от организма.
Ядките и сушените плодове (бадеми, орехи, червени боровинки, фурми) са един добър избор. Може да ги напъхате по джобовете си и да ги ядете докато ходите – по този начин няма да губите излишно време със сваляне и слагане на раницата. Нужно е да се отбележи, че трябва да ядете преди да почувствате глад – така няма да има нужда организмът ви да прибягва към резервите си, за да се възстановява.
Доброто старо ,,сладко’’ е неизменен спътник по пътя към върха. Шоколад, захар на бучки, мед, бонбони – изборът е богат и зависи изцяло от вас. Ще ви дадат така нужната енергия, пък и парче шоколад винаги ще ви ободри.
Пресни плодове – банани, ябълки, мандарини. Освен че много лесно се усвояват от органзима, ябълката има невероятното качество да утолява жаждата в моменти когато водата ще е вече кът.
Сандвичите, сухите колбаси, разни консервирани продукти ( пастет, риба Тон ) са добър избор за основно ядене. Разнообразете си максимално менюто, за да имате избор, когато нещо ви писне да го ядете. В противен случай това ще ви подейства демотивиращо, а и няма да може да се възстановите добре след тежкия преход през деня.
В основни линии това е храната, която ние взимаме по време на един зимен преход. Вариациите при различните вкусове са неограничени, затова може да препрочитатате този материал, когато не може да се сетите какво да вземете със себе си.

 

Част I